
A sikeres plasztikai műtét titkos összetevői
A plasztikai sebészet népszerűsége az elmúlt évtizedben ugrásszerűen megnőtt. Egyre többen döntenek úgy, hogy műtéti úton javítanak megjelenésükön, legyen szó mellnagyobbításról, vagy más esztétikai beavatkozásról. Természetes, hogy minden páciens a tökéletes eredményt várja. Debreczeni Béla Zoltán plasztikai sebész egy friss, öt éven át tartó kutatása azonban rávilágított: a páciensek elégedettsége nem csupán a sebész kezén múlik.
Jelen bejegyzés forrásául szolgáló publikáció a MED. et JUR. 16. évfolyam 3. szám-ban jelent meg, amely ide kattintva érhető el
A vizsgálat, amely másodvéleményes és jogi eseteket elemzett, meglepő eredményre jutott. A konfliktusok jelentős részét nem súlyos orvosi hiba okozta, hanem valami egészen más: a kommunikáció, a tájékoztatás és a dokumentáció hiányosságai. De mit jelent ez pontosan az Ön számára, ha plasztikai beavatkozást tervez?
A „tökéletes szimmetria” és a reális elvárások
Az egyik leggyakoribb panaszforrás az aszimmetria. Sokan „tökéletes” eredményt várnak, azonban a teljes szimmetria a valóságban nem reális célkitűzés. A probléma gyakran ott kezdődik, hogy a műtét előtti konzultáción az orvos nem dokumentálja megfelelően a páciens meglévő, természetes anatómiai eltéréseit.
Egy felelősségteljes konzultáció során a sebésznek nemcsak a vágyott eredményről, hanem a kiindulási állapotról is részletes fotódokumentációt kell készítenie. Ez segít tisztázni, hogy az Ön egyedi adottságai mellett (mint a szövetek rugalmassága vagy a mellkas formája) mi az a reális esztétikai kimenetel, ami elérhető. A siker kulcsa, hogy az elvárások és a sebészeti lehetőségek találkozzanak.
„De erről nem volt szó!” – Az informált beleegyezés jelentősége
A kutatás rávilágított, hogy a páciensek gyakran nem érzik, hogy teljes körű információt kaptak volna a kockázatokról, az alternatívákról, vagy akár az implantátumok hosszú távú viselkedéséről. Egy jogi vitában pedig döntő lehet, hogy a tájékoztatás csupán szóban hangzott-e el, vagy írásban is rögzítették.
A megfelelő tájékoztatáshoz való jog alapvető. Egy jó orvos-beteg kapcsolat alapja az a részletes, személyre szabott tájékoztatás, amely nemcsak általánosságban beszél a kockázatokról, hanem kitér az Ön esetleges speciális rizikóira is. Ez a dokumentált párbeszéd adja meg azt a biztonságérzetet, ami a bizalomhoz szükséges.
Amikor a probléma nem fizikai, hanem pszichés
Az esztétikai sebészet pszichológiailag is érzékeny terület. A tanulmány megerősíti, hogy léteznek olyan páciensek, akik önértékelési zavarokkal, például testképzavarral küzdenek. Ők gyakran a tökéletesen sikerült műtét után is elégedetlenek maradnak, mert a probléma gyökere valójában pszichés eredetű.
Egyre több felelős praxis – külföldi példák nyomán – alkalmaz ezért pszichológiai szűrőeszközöket. Ennek célja nem a páciens megbélyegzése, hanem éppen az ő védelme. A pszichés alkalmasság felmérése segíthet megelőzni az indokolatlan újabb műtéteket és az elkerülhetetlen csalódást.
A panaszkezelés döntő pillanata
Még a legnagyobb körültekintés mellett is adódhatnak komplikációk vagy félreértések. A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy a legtöbb peres eljárás elkerülhető lett volna, ha a panasz kezelése megfelelő.
A legrosszabb orvosi reakció a panasz elutasítása, a probléma bagatellizálása vagy a hallgatás. A vizsgált peres esetek 70%-ában a panaszra nem érkezett időben dokumentált válasz. Ezzel szemben egy empatikus, őszinte és gyors reakció – például egy újabb személyes konzultáció felajánlása – önmagában csillapíthatja az indulatokat és helyreállíthatja a bizalmat. A panaszkezelés nem védekezés, hanem esély a helyzet orvoslására.
A sikeres műtét partnerség
A plasztikai sebészetben a siker sokkal több mint műtéti technikai tudás. Olyan partnerség, amelyhez elengedhetetlen a strukturált kommunikáció, a részletes dokumentáció, a pszichológiai érzékenység és a mély bizalom. A cél ugyanis nemcsak egy esztétikus eredmény elérése, hanem az Ön hosszú távú elégedettsége, amelynek kulcsa a megalapozott és tartós bizalomra épülő partnerkapcsolat orvos és páciense között.
Forrás: medetjur.hu
Betegpanaszok kezelése a plasztikai sebészet területén
MED. et JUR. 16. évfolyam 3. szám
Bejelentkezés
Bejelentkezéshez hívja telefonszámunkat vagy foglaljon időpontot on-line!
Visszahívás kérése
Ha további kérdései vannak a műtéti lehetőségekkel kapcsolatban, kérjen ingyenes visszahívást, amelynek keretében igyekszünk minden kérdésére választ adni.
Bejelentkezés
Bejelentkezéshez hívja telefonszámunkat vagy foglaljon időpontot on-line!
Visszahívás kérése
Ha további kérdései vannak a műtéti lehetőségekkel kapcsolatban, kérjen ingyenes visszahívást, amelynek keretében igyekszünk minden kérdésére választ adni.
Az év orvosa 2014
Dr. Debreczeni Béla Zoltán 2014-ben vehette át az Év orvosa pályázat közönségjelöltjének járó elismerést.
